Komunikacija je proces slanja i primanja informacija između dve ili
više osoba, i predstavlja jednu od najvažnijih komponenti ljudskog
razvoja, ali i jedan od najsloženijih i najosetljivijih
prostora međuljudskih odnosa. Zato je komunikacija kao pojava uvek i
bila predmet proučavanja, kako bi se na najbolji način prenosile
informacije u najrazličitije svrhe (pozitivne i negativne).
Neke od najuspešnijih tehnika dobre komunikacije su aktivno slušanje,
objašnjavanje, parafraziranje, hvaljenje - podsticanje i sumiranje, JA
poruke, slanje i primanje povratnih informacija i nenasilna
komunikacija.
Aktivno (pravo) slušanje
Jedan
od najvažnijih preduslova za dobro međusobno razumevanje jeste način
na koji slušamo druge. Aktivno slušati sagovornika znači staviti na
stranu sve spoljašnje i unutrašnje ometajuće sadržaje
(pretpostavke, lična iskustva, osećanja, predrasude, životne
filozofije...) i otvoriti se prema drugome, da bi saznali i razumeli
šta on u stvari hoće.
Saveti za aktivno slušanje:
- Potpuno usredsredite
pažnju na sagovornika;
- Kroz razgovor pokažite
sagovorniku svoje razumevanje njegove priče;
- Proverite dejstvo
osećanja kao i sadržaja (npr. pitajte: Kako ste Vi to doživeli?);
- Dajte povratnu
informaciju, ne samo da pokažete da ste razumeli, nego i da bi
sagovornik mogao da čuje i razume značenje svoje priče;
- Ako izjave koje
označavaju aktivno slušanje nisu dobro primljene, pokušajte ponovo;
- Budite najprecizniji što
možete kada izvlačite suštinu priče;
- Proverite beznadežnost i
bespomoćnost (npr. pitajte: Tebi to sada izgleda
beznadežno?);
- Dozvolite ćutanje u
razgovoru;
-
Primetite pokrete tela i
reagujte na njih čekanjem.
Objašnjavanje
Objašnjavanje je tehnika komunikacije koja podrazumeva
postavljanje pitanja sagovorniku, kako bi se pojasnili i izdvojili
važni detalji. Postavljajte konkretna pitanja, tražite objašnjenje i
konkretne primere da biste dobili više detalja i dodatnih informacija,
da biste dobro razumeli ono što je rečeno i da biste izdvojili ono što
je važno medju dobijenim informacijama.
Na primer:
Kakva je bila vaša reakcija, šta se
desilo tada?
Kada se to dogodilo?
Da li možete detaljnije da opišete tu
situaciju?
Koliko dugo je to trajalo?
Parafraziranje
Parafraziranje znači ponavljanje rečenog sopstvenim
rečima. Kako? Ponovite izjavu svog sagovornika svojim rečima, odnosno
ukratko izložite ono što ste čuli svojim rečima. Parafraziranje ne
treba da sadrži interpretaciju ili rešenje nekog problema, ono ne
treba da obuhvata ništa više od onog što ste čuli. Zašto je važno parafraziranje?
-
Zato što pokazuje da slušate i razumete
ono o čemu se govori
-
Ukazuje na Vaše veliko interesovanje za
temu razgovora
-
Omogućava Vam da proverite da li dobro
razumete namere vašeg sagovornika (ukoliko ih ne razumete, Vaš
sagovornik ima mogućnost da ispravi svoju grešku, da jasnije iznese
svoje misli)
-
Omogućava Vam da izdvojite važne
informacije
-
Ako parafrazirate pitanje, dobijate više
vremena da osmislite odgovor
Na primer:
Ja razumem da…
Mislite da…
Sudeći po onome što kažete…
Ukoliko sam dobro shvatio Vaše
pitanje…
Mislim da me pitate da li …
Hvaljenje -
podsticanje
Podsticanje ili hvaljenje je davanje do znanja Vašem
sagovorniku da poštujete važnost i značenje onoga o čemu govori.
Pokažite sagovorniku da vam je bitno ono što vam govori, cenite njegov
trud, recite mu da Vam je drago što se upušta u diskusiju i nemojte mu
govoriti ono iza čega ne stojite.
Kada cenite trud i učešće, kada se velika važnost
pridaje značeju reči, to ne znači da se slažete sa sagovornikom i da
prihvatate njegove ideje, ali timepodržavate njegove napore.
Zašto se ova tehnika koristi?
Zato što podstiče Vašeg sagovornika da
kaže nešto više, i pokazuje da uzimate za ozbiljno Vašeg
sagovornika.
Recite, na primer:
Odlična ideja…
Vidim da Vam je to bitno...
Hvala Vam što ste mi skrenuli pažnju
na to…
Drago mi je što ste tako otvoreni,
direktni…
Nikad nisam razmišljao o tome na taj
način...
Lepo je što ste to pomenuli…
Kratak pregled -
sumiranje
Sumiranje treba da obuhvati najznačajnije ideje i
osećanja koja su se javila tokom razgovora.
Sumirajte i ukratko iznesite najznačajnije teme koje
su bile predmet diskusije. Na ovaj način se vidi napredak postignut u
toku razgovora, sakupljaju se važne informacije i činjenice, donose se
zaključci i razgovor se dalje razvija. Daje se prilika sagovorniku da
nas ispravi ako smo pogrešili u sumiranju.
Recite, na primer:
Najznačajnija tema do sada bila je…
Čini mi se da je suština onog što se
rekli…
To što ste rekli se može svesti na
nekoliko tačaka…
JA poruke
Ovo je tehnika komunikacije koja nam omogućava da
otvoreno i jasno izrazimo svoje misli i osećanja i da ostanemo u
kontaktu sa sobom (svojim osećanjima, kao i potrebama iz kojih izviru
ta osećanja), a da pri tome ne napadnemo, krivimo ili povredimo
drugu osobu. Ovakvim načinom saopštavanja svojih potreba
olakšavamo prevazilaženje zastoja u komunikaciji i time drugoj osobi
dajemo do znanja da smo otvoreni za traženje rešenja.
Zavisno od toga kako druga osoba bude reagovala na ovu
našu izjavu, možemo izabrati neko od konstruktivnih ponašanja kao što
su:
Saopštavanje još jedne JA poruke
Da počnemo zajednički tražiti rešenja
koja mogu zadovoljiti obe strane …
Ako se nađemo u situaciji da smo mi ti
koji nismo saslušani, važno je da omogućimo sagovorniku da nam saopšti
svoj razlog zašto nas nije saslušao i da to uzmemo u obzir, pa će i
naš osećaj neprijatnosti što nismo saslušani da se smanji ili čak da
nestane.
Formula za
sastavljanje ’’JA poruke’’:
|
KORACI U REČENICI |
PRIMER |
1. |
U prvom licu jednine opisati postupak druge
osobe – dati objektivan, nepovređujući opis... |
“Kada vidim da popodne čitaš novine,…”
|
2 |
...zatim navesti moju reakciju na to - bez
samooptuživanja, pravdanja, nametanja osećanja krivice... |
“…ja se osećam isključeno ...”
|
3 |
... i na kraju navesti – predložiti postupak
koji vodi željenom ishodu, ali bez naredbi i bespogovornih
zahteva. |
“…i zbog toga bih najviše voleo kada bi ti,
umesto da čitaš novine, razgovarao sa mnom ponekad.’’ |
Veština davanja
povratnih informacija
Većina ljudi, kada nešto radi ili ako je u pitanju
neki značajniji događaj, ima potrebu da sazna kako to deluje na druge
ljude iz svoje okoline, kako oni procenjuju rezultat našeg rada ili
taj događaj. Dakle, cilj davanja povratne situacije (u daljnjem tekstu
PI) jeste razmena ličnih doživljaja vezanih za neku konkretnu
situaciju ili o ponašanju određene osobe. PI primaocu omogućuje da
neku situaciju potpunije sagleda i olakšava mu donošenje odluke o tome
da li će raditi kao i pre ili će menjati svoje ponašanje
Osmisliti i dati potpunu I korisnu PI je prava
veština. Sledi nekoliko preporuka i sugestija koje je korisno znati
kada dajete PI:
-
Imajte na umu cilj davanja PI, šta
želite njome reći (Dobro: “Baš ti je lepa ta majica, a šta misliš
kada bi obukao onu košulju, ona ti tako dobro stoji”; Loše: “Uvek
nosiš te majice kao da nemaš nešto drugo da obučeš”
-
Fokus je na onome što koristi primaocu,
a ne onome što koristi Vama (Dobro: “Kada budeš išao kupiti
sladoled dobro pogledaj preko ulice da li idu automobili”; Loše: “Ne
možeš sada, čekaj kad ja budem išla u prodavnicu, da te nešto ne zgazi”)
-
Fokusirajte PI na ponašanje/aktivnost, a
ne na osobu. (Dobro: “Ovo je suviše opširno, nisam baš shvatila
suštinu”; Loše: ”Al’ me udavi...”)
-
Držite se objektivnog opisa datog
ponašanja/aktivnosti (Dobro: “Kada počneš da pričaš pre nego
završim misao...”; Loše: “Ometaš me svojim upadicama”)
-
Budite konkretni (ne pričajte generalno
o sličnim situacijama ili ponašanjima)
-
Budite koncizni (dajte informacija
koliko je slušalac spreman da primi, a ne koliko ste Vi spremni
odnosno u stanju da date)
-
Budite konstruktivni (pokušajte da
negativne iskaze preformulišite u pozitivne u formi otvorenih pitanja,
alternativnih mogućnosti ili novih ideja. Izbegavajte gotove odgovore,
savete i rešenja, koliko je to moguće.)
-
Govorite direktno i stojte lično iza
toga što saopštavate (govorite u prvom licu i izbegavajte okolišanje,
ulepšavanje i preteranu kurtoaziju)
-
Vodite računa da povratna informacija
bude uvremenjena (najbolje odmah posle određene aktivnosti/događaja)
-
Vodite dijalog, a ne monolog (proveriti
da li je sagovornik shvatio PI, a ako nije preformulišite to što ste
želeli reći)
-
Vodite računa o formi PI (početi sa
nečim pozitivnim, istaknite pozitivnu stranu u aktivnosti osobe;
koristite veznike “a”, “i”, a ne “ali”; dajte konstruktivni predlog za
promenu datog ponašanja ili aktivnosti).
Primer: Ono što mi se dopada
u tvom nastupu je ..., a ono o čemu možeš da razmisliš je da
li...
Veština primanja
povratnih informacija (PI)
Kao što je za dobru komunikaciju važno dati korisnu
PI, isto tako je važno znati primiti PI.
Imajte na umu da:
-
Osoba koja daje PI nije “ekspert”
-
Prihvatite davaoca PI kao nekog ko nije
ovladao veštinom davanja PI. Budite otvoreni i aktivno slušajte šta
osoba želi da vam saopšti
-
Imajte na umu da PI govori o davaocu PI
bar toliko koliko govori o Vama
-
Probajte da PI primite kao jednu od
mogućih reakcija, mišljenja
-
Ne zaboravite da Vi sami odlučujete u
kojoj meri ćete uvažiti, a u kojoj odbaciti to što ste čuli
-
Prvo proverite kako ste razumeli PI koja
Vam je upućena, i ukoliko osećate potrebu, tek onda reagujte na nju
-
Konstruktivno prihvatajte PI,
fokusirajte se na onaj deo Pi koji vam je koristan
Osobi koja je dala PI jako će koristiti ako joj kažete
koji deo PI vam je bio značajan i šta ste time dobili. Primer:
“Meni je jako značajno što si mi
rekao...To mi je pomoglo
da...”
Nenasilna
komunikacija
Da li treba reagovati kada se pojavi problem? Da,
treba reagovati, ali na adekvatan način. O problemu treba razgovarati
koristeći tehnike dobre komunikacije. Svakako ne bi trebalo reagovati
na sledeći način:
’’Takvo ponašanje nije prihvatljivo
to ne bi smeli da radite. ’’ (nema opisa
ponašanja, krut stav...)
’’Nisam zadovoljan sa Vašim
izveštajem, morate se potruditi da bolje uradite’’
(treba navesti šta ne valja u izveštaju, i šta bi to trebalo
uraditi da budu bolji)
’’Vi dominirate sastankom’’
(sud fokusiran na osobu i njene osobine, a ne na konkretno ponašanje
kao npr. preglasan govor na sastanku ili često uzimanje reči)
’’Ponovo ste napravili grešku, Vi
verovatno ne znate koliko su nam finansijski izveštaji važni ili ne
znate kako se oni rade’’ (’zakasnela
poruka’ o ponovnoj grešci, nema podataka šta bi trebalo da se radi,
ni u čemu je konkretno greška)
Neverbalna
komunikacija
Neverbalna komunikacija nije dovoljno određena i ima
različita značenja u različitim kulturama. Ipak, postoje neki opšti
pokazatelji/izrazi koji su zajednički za većinu kultura i koji nam
omogućavaju da preko neverbalne komunikacije možemo tačno odredimo u
kakvom je stanju odnosno kakvog je raspoloženja sagovornik. Praćenje
neverbalne komunikacije je posebno važno kada sagovornik nešto želi
prikriti zbog neprijatnosti ili nekog drugog, za sagovornika važnog,
razloga. Sa druge strane, ljudi postaju uznemireni kada se verbalne i
neverbalne poruke ne poklapaju (Npr. kada nekome kažemo da mu
verujemo, a pritom ga ne gledamo u oči, ili kada kažemo da se super
osećamo a pri tome na licu imamo tužni izraz, sedimo zgureni, tiho
pričamo i “lomimo” ruke).
Osnovni primeri neverbalnog izražavanja:
Gestikulacija (pokreti ruku nogu ,
čitavog tela; simboli - gest rukom koji znači O.K.; znaci emocija –
izrazi lica; ponašanje koje označava ton razgovora)
Dodiri (rukovanje, tapšanje po ramenu)
Izrazi lica (podizanje obrva, grimase)
Kontakti očima (gledanje pravo u oči,
izbegavanje kontakta očima - dobra komunikacija je 60-70% praćena
kontaktom očima)
Fizička udaljenost među sagovornicima:
intimna (0-45cm) kod bliskih osoba, ali i preteća kod
nepoznatih osoba, lična (45-120cm) svakodnevna, normalna
komunikacija, društvena (120-360 cm) i javna (preko 360
cm) konferencije, mitinzi...
Držanje (način na koji stojimo, sedimo
ili hodamo: opušteno, stisnuto, drhtanje…)
Paralingvistički zvuci (kašalj,
zviždanje, plač, smeh, uzdisanje…)
Način govora (intonacija, tempo…)
Spoljašnji izgled (lica, kose, tela,
odeća, boje, muškost, ženstvenost…)
Okruženje (kuća, posao, kola, porodica,
prijatelj…) |