|
|
Starenje i
starost |
Saša
Škundrić, dipl. psiholog; izvod iz Priručnika
za volontere Novosadskog humanitarnog
centra |
|
Iako
se starost i starenje kao fenomen proučava već vekovima,
ni danas ne postoji jedna, potpuna i jedinstvena definicija starosti,
niti sveobuhvatno objašnjenje procesa starenja.
Naziv ’starenje’ se u
našem jeziku koristi u dva značenja. U širem smislu, starenje počinje
još od samog začeća i bespovratni je proces koji se sastoji iz dve
faze: prva faza je faza rasta i razvoja organizma i funkcija, dok je
druga faza obeležena „propadanjem“ organizma i slabljenjem njegovih
funkcija. U užem smislu, koji se mnogo češće koristi u svakodnevnom
govoru, pod starenjem se podrazumeva samo ova druga – faza involucije.
U svakom slučaju, vrlo je teško kod čoveka odrediti tačnu granicu
između ove dve faze starenja i odrediti opšte objektivne pokazatelje
koji pokazuju da je faza razvoja (evolucije) zamenjena fazom pada
funkcija (involucije) i da je u životu jedne osobe nastupila starost. |
|
Definisanje starosti |
Postoji nekoliko određenja starosti kao životne dobi,
koje se zasnivaju na različitim kriterijumima:
Birokratsko-hronološko određenje starosti
je jedno od najčešće korišćenih određenja u svakodnevnom životu, a
osnovni kriterijum za određivanje da li je neko star jesu godine
života te osobe. Tako, prema pojedinim autorima doba starosti se deli
na ranu starost (’mladi stari’) – od 65 do 75
godina, prosečnu starost
(’stari stari’) – od 76 do 85 godina i poznu starost (’veoma stari’) –
preko 85 godina. Ovo određenje je najpogodnije i za institucije i
organizacije koje, recimo, obezbeđuju privilegije starim licima (npr.
besplatni lekovi ili besplatne autobuske karte).
Naučno-akademsko definisanje starosti se
vrši na osnovu objektivno merljivih pokazatelja stanja i funkcija
organizma, najčešće fizioloških. Tako su medicinska istraživanja
pokazala da većina osoba starijih od 65 godina ima od 1 do 5 hroničnih
oboljenja. Po ovom kriterijumu, starom osobom bi se mogle nazivati sve
osobe koje imaju 2 ili više hroničnih oboljenja.
Definisanje starosti preko socijalnih
konstrukata se bazira na tumačenju ličnosti, promene socijalne
uloge i socijalnih odnosa pojedinca. Tako se starom osobom može
smatrati ona kojoj je bitno smanjena funkcija adaptacije na promene u
okruženju ili osoba čija deca su napustila njihov dom kao svoju
primarnu porodicu, osamostalila se i zasnovala svoju sopstvenu
porodicu.
Jedna grupa autora autora je kao osnovnu zamerku svim
prethodnim određenjima starosti iznela zanemarivanje individualnih
razlika među ljudima, ali i odsustvo posmatranja procesa starenja kao
jednog složenog, višedimenzionalnog procesa. Navedena grupa autora se
zalaže za samodefinisanje kao osnovni kritrijum određivanja
nekog kao stare osobe. Po njima, stara osoba je ona koja sebe
ocenjuje kao staru, a starost se ogleda i definiše kroz stanje duha i
tela. Dakle, ukoliko je neko fizički zdrav i vitalnog duha i sa 65
godina i oseća se kao „mladić“ ni mi ga nećemo smatrati starim.
U
savremenoj gerontologiji postoji i podela starenja u odnosu na njegovu
dinamiku. Tako fiziološko starenje, koje se još naziva i
„normalno“ ili „uspešno“ starenje označava proces harmoničnog
usporavanja organa, tkiva i ćelija organizma i njihovih funkcija. Sa
druge strane, patološko starenje je disharmoničan proces
ubrzanog propadanja organizma koji može da se pojavi u različitim
životnim dobima i vezan je za pojavu neke bolesti ili oštećenja
organizma koja dovode do prevremene starosti i smrti. Koji su uzroci
navedenih promena i procesa i postoji li pravilnost u njihovom
ispoljavanju pokušale su da objasne različite teorije starenja. U
narednim redovima prikazaćemo neke grupe teorija starenja:
|
|
Teorije starenja |
Antička „humoralna teorija“ starenja je
prvi pokušaj objašnjenja procesa starenja. U toj teoriji starenje se
posmatra kao poremećaj humoralne ravnoteže u organizmu, izazvan
gubitkom „urođene toplote“ koju svako živo biće dobija svojim
nastankom.
U 19. veku pojavile su se razne
„metaboličke teorije“ koje su starost svodili na postepeno smanjenje
intenziteta metaboličkih procesa. Ove teorije se mogu posmatrati i kao
teorije „zamora materijala“ i gašenja životne energije.
Adaptaciono-regulacione teorije se
nadovezuju na prethodne i prikazuju život pojedinca i proces starenja
kao borbu dveju oprečnih sila: jedna je metaboličko iscrpljivanje
organizma, a druga je razvoj mehanizama pojedinca za prilagođavanje
sredini i promenama koje nastaju u okruženju, ali i samim procesom
starenja.
Genetske teorije zagovaraju da je dužina
života genetski predodređena (programirana), a starenje je genetski
program ćelija organizma.
Psihološke teorije posmatraju proces
starenja kao jednu od faza razvoja/života kroz definisanje stadijuma
razvoja ličnosti. Svaki stadijum razvoja i životne dobi podrazumeva
kvantitativne promene, ali i kvalitativno drugačije uređenje
kognitivne strukture i specifičnosti emotivnog razvoja i razvoja
psihičkih funkcija osobe.
Prema jednoj od najpoznatijih psiholoških
teorija, čiji je autor E. Erickson, staro doba je period života kada se
osoba osvrće na svoj dotadašnji život i rezimira šta je u životu radio
i stvorio i šta iza njega ostaje. Stoga, da li će neko svoje pozne
godine živeti spokojno i zadovoljno, ili ne, u velikoj meri zavisi od
porodice i porodičnih odnosa, profesionalne karijere, razvijenih
prijateljstava, itd.
Iz
prethodnih redova vidimo da je proces starenja veoma složen, da ga
sačinjavaju različite pojave izazvane različitim uzrocima koji mogu da
budu usko povezani, ali ne moraju. Ono u šta možemo da budemo sigurni
jeste da tokom starenja dolazi do nekih bespovratnih (ireverzibilnih)
promena kod individue i to na nekoliko ravni.
|
|
Karakteristike starosti i starenja |
Promene
na telesnom planu koje se dešavaju
starenjem su otežano funkcionisanje pojedinih sistema u organizmu,
oštećenje krvnih sudova, problemi u radu srca, povišen krvni pritisak,
šećerna bolest, promene i oštećene mišićnog i koštanog tkiva,
slabljenje vida i sluha...
Kako možemo pomoći:
Treba svaku pritužbu stare osobe na sopstveno zdravlje da shvatimo
ozbiljno i da podstaknemo ostarelo lice da redovno kontroliše zdravlje
i uzima terapije koje je prepisao lekar. Možemo da pozovemo lekara ili
da pomognemo staroj osobi da ode kod lekara, nabavi lekove i redovno
ih koristi.
Promene na psihičkom planu
koje se pojavljuju kod ostarelih osoba su dobroćudna zaborav-nost,
neraspoloženje, „čangrizavost“, nespokojstvo, strah, sumnjičavost,
neraspoloženje, osećanje usamljenosti i odbačenosti, apatija,
depresija...
Kako možemo pomoći:
Treba da razgovaramo sa starom osobom, da je
pažljivo slušamo, ne vrednujemo, da je ohrabrujemo, da podstičemo
staru osobu da iskaže svoja osećanja i razume svoje potrebe. Možemo da
pomognemo ostareloj osobi da zadovolji neke neostvarene želje (npr. da
napiše pismo starom prijatelju, uspostavi kontakt sa rodbinom), možemo
da potražimo savet stručnjaka – psihologa, socijalnog radnika....
Promene na socijalnom planu
koje ostarela osoba doživljava su
penzionisanje, promena socijalne uloge i moguć gubitak
uticaja/autoriteta u porodici i zajednici, proređeni kontakti sa
prijateljima, kolegama, komšijama, osamostaljivanje dece i odlazak iz
porodičnog doma (primarne porodice), gubitak bračnog partnera, dragih
osoba....
Kako možemo pomoći:
Možemo da organizujemo druženja i posete
komšija, komšijske dece, aktivista udruženja penzionera/starih ljudi,
možemo pozvati staru osobu u posetu, povesti je na druženje, ohrabriti
je da se uključi u rad i aktivnosti udruženja starih/penzionera ili
neko drugo udruženje, pozvati ih na odlazak u crkvu ili na neka druga
mesta sa društvenim sadržajima... |
|
Razumevanje
potreba starih ljudi |
Potrebe su naši razlozi (unutrašnji porivi) zbog kojih nešto želimo,
tražimo, preduzimamo. Kada učinimo napor da te razloge prepoznamo i
iskažemo, blizu smo cilja. Potrebe se
razlikuju od nagona jer su složenije i šire uzrokovane (fiziološki,
društveno, individualno) i od želja jer su osnovnije (želje proističu
iz potreba).
Većina starih ljudi se uspešno prilagođava promenama koje im donosi
starost. Međutim, ima starih ljudi koji se suočavaju sa dodatnim
problemima – zdravstvenim, materijalnim i dr. – sa kojima ne mogu da
se sami nose, ili ne mogu da prihvate uobičajene promene koje donosi
starost. Takve osobe moraju da se oslone na pomoć i podršku drugih
ljudi iz okoline, bilo da su to članovi porodice, ili drugih ljudi
kako bi zadovoljili svoje potrebe.
|
|
P O T R E B E |
P R O B L E M I |
Socijalna sigurnost
- da li postoji ekonomska
nezavisnost i da li su zadovoljene osnovne
egzistecijalne potrebe? |
Neadekvatna materijalna
obezbeđenost i ekonomska nezavisnost može da prouzrokuje osećanje
poniženosti, nesreće, beskorisnosti, gubitka dostojanstva.. |
Stambena obezbeđenost
- da li uslovi stanovanja
odgovaraju fiziološkim promenama stare osobe: umanjenoj
sposobnosti kretanja, oslabljenom sluhu i vidu, refleksima?... |
Neusklađenost uslova stanovanja sa
mogućnostima stare osobe može da izazove osećanje nemoći,
beskorisnosti, da dovede do oslabljenih kontakata sa poznanicima i
okolinom, neredovne kontrole zdravlja... |
Potreba za pripadanjem
- da li osoba ima zadovoljenu
potrebu kroz kvalitetne kontakte i odnose sa porodicom koja brine
o njoj, prijateljima?... |
Nezadovoljena potreba za
pripadanjem može da izazove osećanje odbačenosti, usamljenosti,
tugu, bes, negativan stav prema životu... |
Potreba za smislom
- da li je osoba prihvatila promenu
napuštanja svoje profesije, promenu uloge u porodici, telesne
promene?...
|
Nezadovoljenje ove potrebe može da
prouzrokuje potištenost, sumnjičavost, negiranje svega, povišen
kriticizam... |
|
|
Koje još potrebe imamo:
Potreba za poverenjem, potreba za adekvatnom ishranom, potreba za
radom – aktivnošću, kulturno-obrazovne potrebe, religiozne potrebe,
potreba za poštovanjem, potreba za bliskošću, potreba za podrškom,
potreba za razvojem, potreba za ravnopravnošću....
|
Kako
da prepoznamo probleme i utvrdimo potrebe stare osobe? |
O većini svojih
potreba i problema stara osoba će biti voljna da razgovara. Nekada će
sam razgovor sa starom osobom pomoći da se ona oseća bolje i da sama
dođe do ideje za rešavanje svojih problema. Kroz
razgovor i pažljivo slušanje možemo
da sakupimo potrebne informacije koji će nam pomoći da razumemo staru
osobu. Nekada stare osobe neće direktno iznositi probleme koji ih muče
i sasvim jasno prepoznati (a kamoli reći) koje su to nezadovoljene
potrebe koje ih čine nezadovoljnim. Stoga, treba da se naoružamo
strpljenjem i razumevanjem kako bi mogli da na adekvatan način pružimo
podršku starim licima. |
|
Stari
ljudi i porodica
|
Porodicu najveći broj naučnika smatra za osnovnu i veoma značajnu
ćeliju društva. Ona je socijalna zajednica venčanih i nevenčanih osoba
oba pola i različitih životnih dobi. U našem društvu, u jednom
domaćinstvu često žive tri generacije. Porodica ima nekoliko funkcija
za sve svoje članove:
a) biološka
funkcija, koja se sastoji od obezbeđivanja hrane, produženja
vrste/loze;
b) vaspitna,
kroz koju se deca formiraju u ličnosti, stiču socijalne veštine,
navike, pravila ponašanja;
c)
zaštitna funkcija, koja ima za cilj da obezbedi socijalnu
sigurnost svojim članovima, i
d) socijalna
funkcija, koja se očituje kroz razvijanje socijalnih uloga i
odgovornosti.
Kod
starih osoba, u svim navedenim funkcijama dolazi do, manje-više,
radikalnih promena. Stara osoba više nije ona koja ima ključnu ulogu u
obezbeđivanju ispunjenja osnovnih egzistencijalnih potreba članova
porodice, sve manje se pitaju pri donošenju bitnih odluka, njihov
uticaj i autoritet iz dana u dan slabe. Sa druge strane, stare osobe
se neminovno suočavaju sa gubitkom sebi dragih osoba – kroz smrt
supružnika, prijatelja, kolega, ali, delimično, i dece kroz njihovo
osamostaljivanje i formiranje sopstvene porodice.
Ako
je moguće, najbolje je da deca od svojih ostarelih roditelja žive
odvojeno, ali u blizini kako bi mogli redovno da ih posećuju, da
dovode unuke, da jedni drugima pomažu kako i koliko mogu. Ako je
udaljenost veća, odnosi i viđanja dece sa roditeljima se, najčešće,
svode na slave i praznike.
Značaj porodice je za staru osobu toliko veliki da, koliko god razumeo
svoju decu i potrebu za osamostaljivanjem, negde se, intimno, oseća
odbačenim, a „dobro jutro“ i „laku noć“ dojučerašnjih ukućana ništa ne
može u potpunosti da zameni.
Uloga
osoba koje učestvuju u pružanju podrške starima je da pokušaju da na
različite načine popune prazninu koja je nastala u njihovim životima
(ali da ne zauzimaju mesto dojučarašnjih ukućana) i da pomognu starima
da gaje koliko je moguće intenzivnije kontakte sa svojim najdražima.
|
|
|
|
|